Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XHeroes III - Board GameHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj nieznajomy.
rejestracjalogowanieRSSFB

O grze

Gra Might & Magic: Clash of Heroes przebyła długą drogę począwszy od pierwszej wersji na NDS-a, poprzez wersję HD na PS3/X360/PC, a skończywszy na wersji na urządzenia mobilne oraz mini DLC. Pierwsza edycja wydana w 2009 roku odniosła ogromny sukces, by przypomnieć sobie, jak to wyglądało, możecie jeszcze raz przeczytać moją recenzję :) oraz obejrzeć poniższy trailer.


Czym jest Clash of Heroes?

W gwoli przypomnienia — gra jest hybrydą gry cRPG, gry logicznej i turówki. Gra oczywiście całymi garściami czerpie z pokrewnego tytułu — Heroes of Might and Magic V. Możemy tutaj uświadczyć taki sam świat, muzykę (naprawdę epicka), jednostki (oczywiście po dostosowaniu do warunków i grafiki CoH) oraz co warte uwagi, pokrewną historię rozgrywającą się 40 lat przed HoMM V. Rozgrywka najbardziej chyba przypomina Puzzle Quest. Na planszy mamy zaznaczone punkty, po których się poruszamy. Na każdym takim punkcie może nastąpić jakaś akcja: otwarcie skrzyni, rozmowa z NPC, rekrutacja jednostek, czytanie jakiegoś napisu czy wreszcie walka. Walka odbywa się za pomocą wcześniej zebranych jednostek. To właśnie ta walka jest esencją Clasha. Ekran walki jest podzielony na 2 części — naszą połowę i połowę przeciwnika. Bitwa jest rozgrywana w systemie turowym i mamy do dyspozycji ograniczoną liczbę ruchów. Polega na układaniu naszych jednostek w odpowiednie, jednokolorowe formacje. Formacje pionowe służą do ataku, a poziome tworzą mury, które będą powstrzymywały ataki przeciwnika. W przeciwieństwie do HoMMa tutaj naszym celem jest pozbawienie przeciwnika wszystkich PW (Punktów Wytrzymałości), a nie zniszczenie jego armii. Liczba PW jest uzależniona od poziomu postaci. Każda z jednostek ma jakieś inne umiejętności, co wprowadza dodatkowe urozmaicenie. Mamy 3 typy jednostek o różnych rozmiarach i zasadach łączenia. Spore zamieszanie robię tu również artefakty, które wpływają na wiele czynników rozgrywki.
W grze występuje kilka rodzajów bitew. Oprócz zwykłych mamy: bitwy z bossami, bitwy-zagadki oraz bitwy specjalne. Bitwy zagadki polegają na rozwiązaniu bitwy w ciągu jednej tury, jednostki tutaj są od razu rozmieszczone w ustalony sposób. Jest to całkiem niezłe wyzwanie dla naszych szarych komórek i niezłe odstresowanie od zwykłych potyczek. Szkoda, że jest ich tak mało. Bitwy specjalne mogą polegać na zniszczeniu specjalnych jednostek, trafieniu w cel, przetrzymaniu fali ataków, wprowadzać dodatkowe urozmaicenia do walk poprzez np. od razu postawiony i odnawiający się mur po stronie przeciwnika czy też rzucane co 2 tury zaklęcie na naszą strefę bitwy itd.

Różnice w wersji DS i HD


Jakie zmiany wprowadziła nam reedycja w postaci HD? Najbardziej oczywista zmiana to oprawa wizualna, która naprawdę potrafi cieszyć oko. Zmianą uległy też niektóre animacje jednostek oraz ataki specjalne. Oprócz tego naprawiono większość rzeczy (jak nie wszystkie ;p) oraz dodano nowe, na które nalegali fani. Artefakty i jednostki uległy odpowiedniemu zbalansowaniu. Można też teraz wracać do poprzednio już zaliczonych obszarów czy też wycofać się przed walką ze zbyt silnym przeciwnikiem. Pamiętacie fragment recenzji, w którym to napisałem "Moment znudzenia grą miałem tylko przez chwilę, gdy na drodze losowo wychodzili przeciwnicy (co prawda był to poboczny quest, ale lubię robić gry na 100%)."? Teraz ten problem częściowo znika, można bowiem pominąć taką walkę poprzez natychmiastowe klikanie na potworka, który na nas wyskoczy. Czemu częściowo? Ponieważ do gry dodano coś takiego jak osiągnięcia i aby zdobyć jedno z nich, trzeba będzie się pomęczyć z tzw. grindem na tych losowo wyskakujących stworkach, ale o tym możecie przeczytać więcej w innym dziale ;) Listy zadań z wersji na NDS-a w tej wersji jest dostępna po naciśnięciu PPM. Dobrą zmianą jest też możliwości ponownego odwiedzania miejsc, co umożliwi między innymi zdobycie osiągnięć bez konieczności powtarzania całego poziomu.
Dodano także tryb Potyczki — szybka rozgrywka 1vs1 z NPC. Duże zmiany nastąpiły w zakresie Multiplayer. Mamy możliwość zagrania w jakże uwielbianym trybie "gorących pośladków" lub Online. O ile w trybie Hot Seat mamy tylko tryb 1vs1, o tyle już online mamy całkowitą nowość — tryb rozgrywki 2vs2. Przed każdą rozgrywką możemy ustawić czy chcemy używać podczas bitwy artefaktów lub ograniczenia czasowego.

DLC — Jestem Legendą (I Am the Boss)


To DLC, o jakże niefortunnym tłumaczeniu, zostało wypuszczone na równi z premierą edycji na PC. DLC jest dołączane także do edycji Ubisoft Exclusive, o czym informuje nas odpowiednia nalepka na opakowaniu. Koszt samego DLC to 2,99€ na Steamie lub ok. 4,99 zł w sklepach internetowych.
Ten mini dodatek zawiera czterech bossów z kampanii dostępnych teraz w trybie Potyczki i Multiplayer. Zawiera on również 2 nowe osiągniecia.

© 2003-24 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
Komnaty "Might & Magic: Clash of Heroes". Redakcja, kontakt